Forside

Hvem er jeg

Her bor vi

Bigården

Honning

Honning Jordbærdag 2018

Honning Jordbærdag 2017

Honning Jordbærdag 2016

Honning Jordbærdag 2015

Honning Jordbærdag 2014

Honning Jordbærdag 2013

Honning Jordbærdag 2012

Honning Jordbærdag 2011

Honning Jordbærdag 2010

Opskrifter

Meddelser fra biavleren

Etiketter der sælger

Åbningstider

E-Mail


 

Jeg hedder Bent Rasmussen, og har altid interesseret mig for naturen.

Bent

I 1973 faldt min interesse på biavl, og jeg startede som biavler i Ballerup, hvor jeg boede og arbejdede.

Mit første bistade kom op at stå i min villahave, til stor glæde for  mine børn og naboer, som fik væsentlig mere frugt på træer og buske.

Min, dengang 10-årige søn var en ivrig deltager, når der skulle arbejdes i bistaderne og når der skulle slynges – nyslynget honning kunne godt hamle op med selv det bedste slik !

Biavl har altid været min hobby, og da jeg arbejdede som gartner i Ballerup Kommune, var det naturligt, at jeg fik lov at opsætte bistader på nogle af Kommunens arealer.

Det gav meget arbejde, men også stor indsigt i biernes liv.

Allerede dengang var der en spirende interesse for naturen, bæredygtighed og naturens rene produkter. Jeg har i flere sammenhænge været med på udstillinger og messer for at udbrede viden og forståelse for biernes liv og færden, samt tydeliggøre forskellen på bier og hvepse. 

I 2003 flyttede min kone og jeg til Sejerø, og hvad var mere naturligt end at starte en bigård.

Da vi nu er på en ø, er der særlige omstændigheder der gør, at man skal samarbejde med den som har Plantedirektoratets tilladelse til dronningeavl. Jeg fik kontakt til Knud Jørgensen, som dengang havde tilladelsen, så i 2004 startede jeg med biavl og deraf følgende honningproduktion på Sejerø . 

Min tilgang til biavl/honningproduktion er som sagt på hobbyplan.

Stor var min glæde, da jeg, allerede ved de første slyngninger oplevede Sejerø’s  vegetations indflydelse på honningen. Det gælder både i farve og smag. 

Jeg slynger 3 gange om året Forår - Sommer – Sensommer.

Da jeg synes det er spændende at se og smage forskellen, tappes hver slyngning i glas med hver sin etiket på toppen. Samtidig har det vist sig, at også hvert år er forskellig, så man kan, ligesom med vin opleve en smagsvariation der er afhængig af vind og vejr. 

I 2004 satte jeg et rødt bistade ved vejen, så man kan købe et glas Ægte Sejerøhonning for 25.00 kr og smage på Sejerø’s natur. Det er der mange der har gjort gennem tiden, og det er en stor tilfredsstillelse, at så mange stadig sætter pris på honning. Selv børn viser stor begejstring – dejligt ! 

Som biavler er jeg medlem af Danmarks Biavlerforening og må derfor anvende deres etiket. Det sikre, at den honning der sælges opfylder de krav som myndighederne forlanger.

Dansk_honning_etiket_lille.gif

                                                              

Etiketterne på  mine glas fortæller  : (se etiketterne under afsnit – honning )

  • Topetiket =  Hvilken slyngning – forår  -  sommer  -  sensommer
  • Den store etiket foran på glasset = > Biavlerforeningsetiket m. biavlers navn og nr.
  • Den smalle brune etiket fra top til glas = sikrer dig at glasset er lukket af biavleren .
  • Datomærkning : datoen er stemplet på siden af forsideetiket.
 

                                         Tillid og ærlighed er vigtigt for mig

                   Handel fra mit Røde bistade viser, at det respekteres af alle.  Tak for det !!! 

Venlig hilsen

Biavler  Bent  Rasmussen Vestervej 29, 4592 Sejerø  – 21491798 – mail : bent@sejeroebiavl.dk